21. September 2022

Varicer betyr åreknuter, og ordet varicer brukes ofte i faguttrykk. Varicer er en venesykdom som rammer omtrent én av tre personer. Det er helt normalt å ha varicer, de er vanligvis ikke farlige, og det finnes i dag nye behandlingsmetoder for enkel og skånsom fjerning av varicene.

Varicer og veneklaffer

I venene i bena strømmer blodet mot hjertet for å få oksygentilførsel, og for å unngå tilbakestrømning har vi veneklaffer som sitter på innsiden av veneveggen. Veneklaffene har som oppgave å sørge for at «veien» er ensrettet, slik at blodet kun kan strømme i én retning mot hjertet.

Når vi blir eldre, slites kroppen ut, og veneklaffene slites derfor også. Når veneklaffene er slitt, fungerer de utilstrekkelig, så blodet strømmer bakover. Når denne tilstanden oppstår, samler blodet seg i puljer, trykket i venene øker, og varicer kan utvikle seg.

Defekte veneklaffer forårsaker varicer

Som beskrevet vil veneklaffene slites ut over tid, og denne tilstanden kan forårsake varicer. Veneklaffene kan også bli defekte på grunn av andre faktorer som:

• Graviditet
  • Overvekt
  • Inaktivitet
  • Røyking

I forbindelse med et svangerskap skjer det store og plutselige forandringer med kroppen. Kroppsvekten øker betydelig, noe som legger press på venene. I tillegg endres hormonbalansen, noe som også påvirker elastisiteten i venene. Dessuten øker blodvolumet betydelig. Alle disse endringene påvirker blodsirkulasjonen og funksjonen til veneklaffene, noe som kan forårsake varicer. Derfor er det mange kvinner som opplever å få varicer i forbindelse med et svangerskap, og risikoen for varicer øker med antall svangerskap.

En generell usunn livsstil med inaktivitet og røyking bidrar også til økt risiko for å utvikle varicer på et tidspunkt i livet.

Symptomer på varicer

Varicer er en venesykdom som hos mange vil starte med milde symptomer, som mange velger å leve med i en viss periode. Disse symptomene på varicer kan imidlertid utvikle seg og bli en stor plage både fysisk og kosmetisk. De vanligste symptomene er:

• Kløe
  • Uro i bena
  • Tyngdefornemmelse
  • Hovne ben
  • Kramper

Når du først har varicer på bena, vil tilstanden i mange tilfeller forverres over tid, og varicene forsvinner ikke av seg selv. Dette betyr at når du har varicer på bena, vil det kreve en varicebehandling for å fjerne dem.

Symptomene dine kan derfor forverres over tid og utvikle seg til verre sykdomstilfeller. Alvorlighetsgraden av varicer klassifiseres etter et system kalt CEAP-klassifiseringen, og denne brukes av karkirurgen for å vurdere tilstanden til varicene.

Når tilstanden med varicer forverres og varicerne ikke behandles, kan det i verste fall føre til en tilstand med pigmentering, eksem eller venøse leggsår.

Varicer kan redusere livskvaliteten

Som tidligere beskrevet vil det kreve en behandling av varicene for å fjerne dem og fjerne symptomene. Dersom varicene ikke behandles, er det stor sannsynlighet for at tilstanden forverres med årene, og denne tilstanden kan påvirke livskvaliteten negativt.

Det er gjort forskning som viser at livskvaliteten blir bedre etter en varicebehandling, og mange opplever stor bedring i hverdagen etter at varicene er fjernet.

Behandling av varicer

Når varicene på bena gir symptomer som er til stor plage og varicene begynner å påvirke livskvaliteten, er det lurt å få dem behandlet. Det finnes gode og skånsomme behandlingsmetoder for å fjerne varicer. De moderne metodene for å behandle varicer er minimalt invasive, det brukes kun lokalbedøvelse, og du kan normalt gjenoppta hverdagen umiddelbart etter behandlingen.

Laserbehandling med flebektomi

En svært anerkjent og brukt metode for å fjerne varicer på bena er laserbehandling. Behandlingen foregår med lokalbedøvelse, og hele behandlingen tar ca. 1 time. Varmen som frigjøres av laseren, gjør at venen som har forårsaket varicene, lukker seg. En laserbehandling suppleres ofte med flebektomi for å oppnå best mulig resultat, hvor årsaken til varicene samt de synlige varicene fjernes.

Skumbehandling for å fjerne varicer

Varicer kan oppstå flere ganger i livet, så noen kan oppleve å måtte behandles på nytt etter en årrekke. Hvis du får varicer igjen, ville disse varicene kommet uansett om du har vært behandlet tidligere eller ikke. I områder hvor varicer tidligere er fjernet, vil det i noen tilfeller benyttes skumbehandling for å fjerne eksisterende varicer. Skumbehandling brukes også ofte til mindre typer varicer. Ved en skumbehandling lukkes venen med et medikament, og årsaken til varicene fjernes.

Forbedret livskvalitet og fine ben uten åreknuter

En varicebehandling vil fjerne varicene og årsaken til varicene. Etter en varicebehandling blir det ofte klart for mange hvor plaget de egentlig har vært av symptomene sine. Mange opplever at de har blitt vant til symptomene, og derfor er det plutselig veldig tydelig når symptomene er borte. I tillegg til de plagsomme symptomene er mange påvirket av de synlige varicene på bena, som kan bidra til å begrense folk i klesvalget. Etter en varicebehandling fjernes varicene, og forskning viser at dette er med på å bedre livskvaliteten for mange mennesker.

Før og etter bild åreknuter