29. April 2022

Hovne ben kan ikke bare forårsake mye fysisk ubehag, men det kan også være utrolig smertefullt og plagsomt. Derfor søker mange som har problemer med hovne ben råd om hva de skal gjøre med det og hvorfor hovne ben oppstår.

Hovne legger og føtter

Når en person lider av hovne ben, vil det typisk oppstå på leggen, ankelen og nedover foten. Hovne ben og føtter er en svært vanlig tilstand som ofte ses hos gravide eller overvektige kvinner. Årsaken til hevelsen er væskeansamling og dette kalles ødem. Samlet sett oppstår hevelsen, altså væskeansamlingen, på grunn av ubalanse i systemet som styrer væskefordelingen i kroppen.

Ubehag med hovne ben

En tilstand med hovne ben, legger eller føtter kan oppstå og vare i timer til dager eller i verste fall være av mer kronisk karakter. Man kan oppleve å hovne opp i ett eller begge ben, og årsaken til dette kan være svært forskjellig.

Hovne ben kan gi mye ubehag og hovne ben, ankler og føtter gir ofte en sår og anspent følelse i leggen.

Årsaker til hovne ben

Tilstanden med hovne ben kan oppstå både i ett ben eller begge ben. Hevelse i begge bena kan skyldes:

• Du har sittet stille lenge
  • Graviditet
  • Varme
  • Overvekt
  • Bivirkning av medisiner
  • Menstruasjonssyklus

Hvis bare ett ben eller legg er hovent, kan det skyldes en sykdom eller tilstand i det hovne benet.

• Åreknuter
  • Årebetennelse
  • Blodpropp i benet
  • Vaskulære forandringer etter en blodpropp
  • Betennelse i huden

Hvordan kan hovne ben behandles?

Hvis begge bena er hovne og de ikke er hovne på grunn av sykdom, kan det hjelpe på tilstanden med trening og ved å ha en aktiv og sunn livsstil. Har du en veldig stillesittende jobb, kan det også hjelpe å sitte med bena hevet og å reise seg ofte og skifte stilling.

Hovne ben kan føles svært ubehagelig, og derfor kan en støttestrømpe bidra til å lindre ubehaget.

Dersom hevelsen i leggen derimot skyldes en sykdom, som åreknuter, vil det kreve behandling av årsaken for å bedre tilstanden med hevelsen. Generelt vil behandlingen avhenge av årsaken til hevelsen i benet.

Hovne ben og åreknuter

En av årsakene til hovne ben og legger kan være åreknuter. Åreknuter er tykke og tydelige årer, blodårer som buler ut på huden. Åreknuter kan være både fysisk plagsomt og en kosmetisk plage. Åreknuter forekommer svært ofte på leggen, men også på føttene og lårene. Åreknuter er helt ufarlige, men dersom åreknutene ikke behandles vil tilstanden forverres, og dette kan i verste fall føre til sykdomstilfeller av mer alvorlig karakter som leggsår.Nedenfor finner du en visuell oversikt over klassifiseringen av åreknuter som er delt inn i grader, og her vises det også at et hoven ben er et tegn på åreknuter med grad C3.

Behandling av åreknuter – behandling av hevelse i benet

Som nevnt må man behandle det som forårsaker hevelsen i leggen. Derfor vil det kreve en åreknutebehandling for å bli kvitt de hovne bena dersom årsaken er åreknuter. Det finnes ulike skånsomme metoder for å fjerne åreknuter, og laserbehandling er en mye brukt metode.

Med de nye behandlingsmetodene for å fjerne åreknuter på bena er det kort rekonvalesens. Det brukes kun lokalbedøvelse og man kan som regel gjenoppta sin vanlige hverdag umiddelbart etter åreknutebehandlingen.

Etter en åreknutebehandling vil den syke venen, som er årsaken til åreknutene og årsaken til de hovne bena, bli forseglet og forsvinne etter en tid slik at åreknutene forsvinner.

Oppsummering – hovne ben

Det er veldig vanlig å ha hovne ben og tilstanden kan oppstå i ett eller begge ben. Hovne ben kan skyldes ulike ting, og hovne ben, legger og ankler kan blant annet skyldes åreknuter. Når man skal behandle hovne ben, må man starte med å behandle årsaken til hevelsen. Hvis hevelsen skyldes åreknuter, vil det derfor kreves en åreknutebehandling for å fjerne eller forbedre tilstanden med hovne ben.