20. Marts 2023

Det skjer utrolig mange endringer i kroppen i forbindelse med en graviditet. Disse endringene kan forårsake ulike typer mindre og større plager. Noen gravide opplever å få åreknuter under svangerskapet, og derfor kan støttestrømper være effektive for å lindre ubehaget som åreknutene forårsaker.

Graviditet og åreknuter

Når en kvinne går gjennom en graviditet, skjer det mange endringer i kroppen hennes. Kroppsvekten øker betydelig over kort tid, blodvolumet øker, livmoren vokser og legger mye press på bekkenet, og alle disse endringene skaper mye press på kroppen og på venene. Dette kan hos noen gravide føre til åreknuter som hos noen vil forsvinne etter fødselen, men dette skjer ikke hos alle.

Åreknuter oppstår når venene utvider seg og veneklaffene ikke lenger kan holde tett, slik at blodet renner bakover og skaper stort trykk på venene. Denne tilstanden kan forårsake ulike symptomer som kan være svært plagsomme. De typiske symptomene er:

• Hovne ben
  • Kramper i bena
  • Uro og smerter i bena
  • Tyngdefornemmelse

Disse symptomene er noe man allerede kan oppleve som gravid, og dette kan lindres ved å bruke støttestrømper.

Støttestrømper – symptomlindring

Mange gravide opplever å ha hovne bein og uro i bena, og dette kan lindres ved bruk av støttestrømper. Disse plagene kan ha oppstått på grunn av åreknuter, og har du åreknuter er støttestrømper en god løsning for å lindre plagene.

Støttestrømper gir lett trykk på bena, muskler og årer, og dette bidrar til å bedre blodsirkulasjonen og gi avlastning. Det er imidlertid viktig å påpeke at støttestrømper ikke kan brukes som behandlingsmetode. Det betyr at dersom du lider av åreknuter og disse ikke forsvinner etter fødselen, vil du trenge en åreknutebehandling for å bli kvitt dem.

Støttestrømper og graviditet

Åreknuter i underlivet

Som tidligere beskrevet er det helt normalt å få åreknuter i forbindelse med en graviditet. Ofte oppstår disse åreknutene på bena, men noen kvinner utvikler også åreknuter i underlivet i forbindelse med svangerskapet. Denne tilstanden oppstår fordi trykket på bekkenet, og på de store venene, er så stort at det gir åreknuter i underlivet og i skrittet.

Hvordan åreknuter behandles

Dersom du har fått åreknuter i forbindelse med svangerskap, og disse ikke har forsvunnet etter fødselen, vil det kreves behandling for å bli kvitt dem. Ubehaget som åreknuter kan gi, kan lindres ved hjelp av støttestrømper, men disse regnes ikke som en behandlingsmetode og kan derfor ikke fjerne åreknutene.

Åreknuter behandles med moderne og effektive metoder som fjerner åreknuter og symptomer. Disse behandlingsmetodene er: laser, skum og flebektomi.

I dagene etter en åreknutebehandling velger noen å bruke støttestrømper fordi de synes det er beroligende. Heller ikke her regnes støttestrømper som en del av selve åreknutebehandlingen, men de kan virke lindrende.