04. August 2022

Smerter i beina er noe mange lider av, og det kan være utrolig plagsomt for de som opplever dette. Rastløshet i beina er en konstant plage, og det kan også gå ut over kvaliteten på nattesøvnen, da det er vanskelig å finne ro når man har uro og smerter i beina.

Smerter i beina og dårlig blodsirkulasjon

En person som lider av smerter i beina, opplever ofte også hovne bein, tyngdefølelse, kramper og sovende bein. Det kan være vanskelig å si hvorfor smerter i beina oppstår og hva man skal gjøre for å få dem til å forsvinne. Smerter og uro i beina kan oppstå blant annet på grunn av dårlig blodsirkulasjon. Dårlig blodsirkulasjon kan skyldes ulike ting som usunn livsstil, røyking, overvekt og inaktivitet.

Smerter i beina og åreknuter

Smerter og rastløshet i beina er et veldig typisk symptom på åreknuter, og andre symptomer på åreknuter er tyngde i beina, kramper og kløe. Derfor kan smerter i beina i noen tilfeller skyldes åreknuter.

Åreknuter oppstår når veneklaffene ikke fungerer tilstrekkelig. Veneklaffene sitter på innsiden av venene og har som oppgave å sørge for at blodet kun strømmer i én retning mot hjertet for å bli tilført oksygen. Hvis disse klaffene er slitte eller defekte kan de ikke lenger holde tett og dette vil føre til tilbakestrømning, hvor blodet strømmer i feil retning. Denne tilstanden kan gi økt trykk i venene slik at blodet samler seg opp og venen blir tykk og svulmende, og dette gir åreknuter.

Åreknuter

Defekte veneklaffer

Dårlige veneklaffer oppstår av ulike årsaker. Den hyppigste årsaken er arv, siden dårlige veneklaffer er arvelig. Veneklaffene vil også bli mer slitt over tid, akkurat som det er med resten av kroppen, som også slites med alderen. Derfor oppstår defekte veneklaffer oftere hos eldre mennesker. Defekte veneklaffer kan imidlertid også oppstå på grunn av overvekt og dårlig blodsirkulasjon, noe som påvirker funksjonen til veneklaffene.

Det betyr derfor at slitte veneklaffer og dårlig blodsirkulasjon kan bidra til åreknuter. Det kan gi ulike typer ubehag, blant annet uro, smerte og kramper i beina.

Hva kan gjøres med smerter i beina

Smerter i beina kan være svært plagsomt, men det kan være vanskelig å finne en løsning som kan eliminere slike smerter helt. Første steg er å finne ut om uro og smerter i beina skyldes åreknuter eller ikke. Dette kan identifiseres ved en forundersøkelse, hvor en karkirurg foretar en ultralydundersøkelse av beina og blodsirkulasjonen og ser eventuelle åreknuter. Dersom forundersøkelsen viser at det er åreknuter, kan smertene i beina være forårsaket av disse åreknutene. Det vil derfor være avgjørende å behandle åreknutene for å gjøre noe med smertene.

Behandling av åreknuter

Hvis du har åreknuter som gir mild smerte som uro i beina, tyngdefølelse, kramper og kløe, vil det kreve behandling for å bli kvitt disse plagene. Ubehaget som åreknutene gir, kan lindres ved ulike tiltak, men åreknutene kan kun fjernes ved en åreknutebehandling.

Åreknuter kan fjernes ved hjelp av svært skånsomme metoder. Disse gjøres med lokalbedøvelse og du kan gjenoppta din vanlige hverdag umiddelbart etter åreknutebehandlingen. Åreknuter kan fjernes med laser, skum og flebektomi, og disse metodene er de nyeste og mest brukte i behandlingen av åreknuter.

Lindring av symptomer – smerter i beina

Det er mulig å lindre ubehaget forårsaket av uro i beina ved ulike tiltak.

• Bruk av støttestrømper. En støttestrømpe legger press på musklene og øker derfor blodsirkulasjonen, noe som kan bidra til å lindre ubehaget og redusere smerter og kramper i beina.
  • Aktivitet. Aktivitet bidrar til å øke blodstrømmen i beina og dette kan redusere smertene.
  • Unngå røyking og usunn livsstil. Røyking er virkelig dårlig for helsa og hele sirkulasjonen, så hvis allmenntilstanden skal bli bedre, må røyking unngås.

Oppsummering – smerter i beina

Smerter i beina rammer mange, og disse smertene kan være svært plagsomme. Det kan være vanskelig å fastslå hva som forårsaker uro og smerter i beina, men det kan oppstå blant annet hvis du har åreknuter. Åreknuter behandles med moderne metoder, og det er kort rekonvalesens. Rastløshet og smerter i beina kan også lindres ved aktivitet og støttestrømper.

3 vanlige spørsmål om smerter i beina

Hvorfor har jeg vondt i beina?

Smerter i beina kan være forårsaket av forskjellige ting, blant annet åreknuter. Det er lurt å sjekke blodsirkulasjonen i beina dersom du opplever vedvarende smerter.

Hva skal man gjøre hvis man har vondt i beina?

Har du vondt i beina må du prøve å finne ut hvor smertene kommer fra. Smertene kan skyldes åreknuter og i så fall vil det kreve behandling av åreknutene for å bli kvitt smertene permanent.

Hvordan kjennes blodpropp i beinet ut?

Vanlige symptomer på blodpropp i beina er ømhet, hevelse, spent hud, varme og rødhet. Symptomene ses som oftest bare i ett bein. Mange klager på smerter i beina både når de går og når de ikke beveger seg. Smerten i beinet kan være et symptom på åreknuter.