16. September 2019

Mennesker som søker hjelp hos leger for hudproblemer, som eksempelvis misfarging av huden, permanente sår og annet, får ofte en falsk foreløpig diagnose som fører til at de blir sendt til en feil spesialistlege. Misfarget hud og permanente leggsår er svært vanlige symptomer på mer alvorlige åreknuter, og selv om det først og fremst er lett å fokusere på symptomene, er det selvfølgelig viktigere å løse de underliggende problemene. Symptomer for misfarging og varige sår vil også forsvinne ved en åreknutebehandling.

Kunnskap om moderne behandlingsmetoder for åreknuter

Det finnes mange grunner til at mennesker med åreknuter ofte henvises til en hudlege i stedet for en karkirurg. Vanligvis skyldes det ikke dårlig administrasjon eller inkompetanse hos fastlegen, men heller mangel på kunnskap om moderne behandlinger for åreknuter. Også at disse kan utføres med minimalt inngrep og lokalbedøvelse, som gjør at pasienten kan komme hjem samme dag.

Det er frykten for at pasienten vil måtte gjennomgå en omfattende operasjon, som gjør at vedkommende blir henvist til en hudlege. Med andre ord har det ingenting å gjøre med å være for eller imot en spesialist for åreknuter eller en hudspesialist.

Åreknuter forblir ubehandlet

For pasienten betyr denne situasjonen at åreknuter som lett kan behandles forblir ubehandlet. I stedet foreskrives pasienten å bruke støttesokker, som kun lindrer åreknuter i stedet for å forbedre situasjonen på en måte som en behandling kan gjøre.

Hvis en lege møter en pasient med hovne og misfargede bein, som eventuelt også har sår, bør denne pasienten henvises til en spesialist for åreknuter. Men det er ikke uvanlig at selv kirurger tror at støttesokker er den rette behandlingen for åreknuter. Dette kan til en viss grad være sant, men med riktig åreknutebehandling kan risikoen for at permanente sår returnerer reduseres med 50 prosent. Tiden det tar for såret å lege blir også betydelig forkortet.