01. Maj 2020

I fagtermer blir åreknuter også kalt for varicer, og varicer er en venesykdom som rammer omtrent hver tredje voksne person. Alle kan få varicer, men spesielt påvirker det personer med dårlig blodsirkulasjon, og personer med foreldre som har hatt varicer da de er arvelige. Hvorfor varicer forekommer og hvordan varices behandles, vil bli beskrevet i artikkelen.

Hvorfor oppstår varicer?

En varice er en utvidet og slyngende blodåre som ofte forekommer på beina, leggene og knehasene. Varicer oppstår når blodsirkulasjonen er nedsatt og funksjonen til veneklaffene er utilstrekkelig.

I venene i beina sitter veneklaffer som har i oppgave å regulere blodstrømmen slik at blodet bare kan løpe en vei til hjertet for å bli oksygenert. Når disse veneklaffene er slitte eller ødelagte, oppstår det tilbakeløp, noe som får blodet til å samle seg i puljer og øker trykket på venene. Veneklaffene kan være defekte på grunn av arv, eller bli slitt over tid, akkurat som det gjør med resten av kroppen – de slites med alderen.

Hva er en varice?

Å ha varicer kan gi milde smerte og en følelse av tyngde i beina. I mer alvorlige tilfeller kan en varice utvikle eksem, venøse leggsår og blodpropp.

Hvem får varicer?

Genetikk

Varicer forekommer stort sett på grunn av arvelighet, og hvis du er genetisk disponert for å få varicer, er det ikke mye du kan gjøre for å unngå å få en varice. Ved å ta ulike forholdsregler kan du forbedre tilstanden til varicene, men du kan ikke unngå å få en varice på et eller annet tidspunkt i livet.

Overvekt

Overvektige mennesker har ofte dårlig blodsirkulasjon i beina. Denne tilstanden vil påvirke forekomsten av varicer da dårlig blodsirkulasjon påvirker venes funksjon negativt, og dette kan føre til at personen får en varice.

Graviditet

Under graviditet øker kroppsvekten markant, og denne plutselige overvekten påvirker blodstrømmen i bena. Videre endres den hormonelle balansen og disse endringene kan forårsake en tilstand med varicer. Hos mange kvinner vil varicene forsvinne igjen etter endt svangerskap, men hos noen krever det behandling for å fjerne en varice.

En varice vil utvikle seg over tid, og derfor vil tilstanden forverres jo lenger du har en varice som ikke blir behandlet. Jo tidligere de behandles, jo større er sannsynligheten for at tilstanden ikke vil forverres ytterligere i løpet av kort tid.

Ulike behandlinger for å fjerne en varice

En varice er klassifisert basert på et CEAP-system, som går fra C1-C6. Spesialister bruker dette systemet for å vurdere en riktig behandling som gir best mulig resultat. På Åreknuteklinikkene brukes bare de mest moderne behandlingsmetodene for å fjerne en varice, og det er de ledende spesialistlegene i Norden som utfører behandlingene.

Det første steget med å få en varice fjernet er ved å få en ultralydundersøkelse utført i en forundersøkelse hvor blodhastigheten og eventuelle åreknuter er identifisert.

Forundersøkelsen velger også riktig behandlingsmetode for å fjerne varicene, og dette blir vurdert i samråd med spesialisten.

Skumbehandling

Ved en skumbehandling fjernes varicene ved at spesialisten injiserer et medikament, et slags skum, i den syke vene, hvoretter venen lukkes. Dette medfører til at blodet løper andre veier, og varicen forsvinner.

Radiofrekvens og laserbehandling

En annen mye brukt metode for å fjerne en varice er laserbehandling eller radiofrekvens. Ved disse behandlingsmetodene settes et kateter inn i den syke blodåren, og varmen får blodkaret til å stenge, hvoretter blodet løper andre veier og varicen forsvinner.

Flebektomi/heklenålsteknikk

Hvis du har en varice som er veldig synlig og buler ut i huden, kan du få en flebektomi behandling. Denne behandlingen fjerner den kosmetiske delen av en varice fordi et stykke av den syke vene, der varicen sitter, fjernes med en liten krok og en mikrosnitt av huden. Denne behandlingen brukes ofte i kombinasjon med laser- eller skumbehandling.

Hvordan unngå å få en varice?

Hvis du er genetisk disponert for å få en varice, er det ingenting du kan gjøre for å unngå å få varicer. Hvis du er kjent med de forskjellige forholdsreglene du kan ta, kan du aktivt minimere risikoen for å få en varice, eller minimere risikoen for at tilstanden forverres hvis du allerede har fått en varice.

Som beskrevet forekommer en varice når blodsirkulasjonen er nedsatt, så ved å opprettholde en god blodsirkulasjon og implementere en sunn og aktiv livsstil, kan man sikre at tilstanden ikke forverres på kort sikt. På samme måte kan man også forhindre dette ved å gjøre venepumpeøvelser og bruke støttestrømper.

Sammendrag – Hva er en varice?

En varice kalles ofte en åreknute. En varice rammer en stor del av befolkningen, og det er en vanlig venesykdom å få. En varice oppstår når blodet samler seg i en blodåre, og en varice kan forårsake milde smerter. Hvis du allerede har en varice, finnes det forskjellige behandlingsmetoder for å fjerne varicene. Disse behandlingene er veldig effektive og skånsomme, og behandlingene utføres av de ledende spesialistene i Norden.