02. Januar 2020

Åreknuter – også kjent som hovne vener – er en helt vanlig medisinsk tilstand og forekommer hovedsakelig på grunn av genetisk arv. Med andre ord, hvis en av foreldrene dine har eller har hatt hovne vener, vil du mest sannsynlig også få hovne vener en gang i løpet av livet. Det finnes heldigvis flere effektive og skånsomme behandlingsmetoder for de som har hovne vener. På Åreknuteklinikkene har vi de ledende spesialistene i Norden, noe som betyr at vi kan sikre at pasienter får den mest moderne behandlingen som er tilpasset hver pasients unike behov. Behandlingsmetoden som velges avhenger av hvor omfattende ens hovne vener er og hva dette innebærer for behandlingen.

Hvorfor oppstår hovne vener?

Hovne vener forekommer i ulike grader og kan sitte forskjellige steder på kroppen, men de forekommer ofte på baksiden av knærne og på leggene.

Hovne vener oppstår fordi veneklaffene er slitte og fungerer derfor ikke som de skal. Veneklaffene sitter på innsiden av venene, og skal åpne og lukke slik at blodet ikke renner ned igjen når det pumpes mot hjertet for oksygenering. Hvis veneklaffene er slitte eller skadet, kan noe av blodet renne nedover og samle seg i bassenger som vil føre til at venene hovner opp, og det er det som forårsaker det vi kaller hovne vener.

Hovne vener på beina

Åreknuter, som vi nevnte ovenfor, kan også bli referert til som hovne vener på grunn av blodansamlinger, og de forekommer som oftest på beina. Disse hovne venene på beina kan forårsake milde smerter, kramper og ubehag. I noen tilfeller kan de hovne venene forårsake misfarging av huden på beina, forårsake kløe og utvikle seg til permanente sår som er vanskelige å lege.

Når hovne vener på beina skal behandles

Mennesker som har hovne vener på beina har i mange tilfeller blitt vant til ubehaget, de milde smertene og begrensningene som følge av de hovne venene. Disse symptomene kan faktisk gi så store begrensninger i hverdagen at de forårsaker lavere livskvalitet, som for eksempel at man er ekstra bevisst omkring hvilke klær man velger ut eller hvor mye man ønsker å vise bare bein. Dette er kosmetiske problemer, men som med de fysiske problemene, kan de i mange tilfeller være grunner nok til å søke behandling for de hovne venene.

Sånn behandles hovne vener på beina

Innen man finner ut av hvilken behandling som er best for en person som har hovne vener på beina, så utfører man en forundersøkelse der de hovne venene blir sjekket med ultralyd. Det tar omtrent tretti minutter å fullføre en ultralydundersøkelse og kan utføres på Åreknuteklinikkene. Etter undersøkelsen diskuterer karkirurgen med pasienten om hvilken type behandling som passer best for de hovne venene.

De hovne venene på beina kan behandles med forskjellige metoder, avhengig av hvor omfattende de hovne venene er.

Alle behandlinger blir utført under lokalbedøvelse i den venen som skal behandles. Dette betyr at pasienten ikke kan merke når behandlingen utføres, og venen som behandles får også et bedre resultat.

Åreknuteklinikkene har oppnådd mange gode resultater ved behandlinger med lim, skum og laser. Disse behandlingene innebærer enten å injisere en væske i den hovne venen eller bruke et kateter som har et lite verktøy på. Begge tilnærminger innebærer å lukke og deretter fjerne den hovne venen, noe som gjør at blodet kan finne andre ikke-hovne vener å strømme gjennom.

Andre behandlingsmetoder

Hvis størrelsen, omfanget og progresjonen av de hovne venene på beina er større, blir de ofte behandlet med flebotomi. Ved flebotomi gjøres det et veldig lite snitt i huden ved siden av den skadde venen, hvoretter en liten krok føres inn under overflaten av huden for å trekke ut den skadede venen.

De hovne venene på beina etter en behandling

Når du har behandlet de hovne venene, er det noen viktige ting man skal være klar over. Etter operasjonen kan det oppstå et blåmerke på stedet hvor behandlingen ble utført, og det kan være ømt og anspent i opptil 14 dager etter behandlingen, hvoretter det avtar.

Etter behandlingen er det viktig å være aktiv, da det hjelper med å opprettholde blodsirkulasjonen i kroppen, men aktiviteter som gir høy puls bør imidlertid unngås. Etter noen dager kan du vanligvis gå tilbake til det normale aktivitetsnivået.

Hvis det oppstår hevelse eller lette smerter etter behandlingen, kan det lindres med støttestrømper. Disse fås på apoteket.

Sammendrag – Hovne vener på beina

Åreknuter, som også kan kalles hovne vener, oppstår fordi veneklaffene er slitte og det oppstår samlinger av blod som gjør at det blir til hovne vener. De hovne venene forekommer oftest på beina og kan forårsake milde smerter, ubehag og begrensninger i hverdagen. Det er flere effektive behandlingsmetoder for hovne vener på beina, som skum-, lim- og laserbehandling. Hvis de hovne venene er store og mer omfattende, brukes ofte flebotomi-behandling. Deretter fjernes en del av den syke venen. Alle behandlingene utføres under lokalbedøvelse, og når behandlingen av de hovne venene på beina er ferdig, kreves det bare en veldig kort rekonvalesens.