08. April 2020

Dyp venetrombose

Dyp venetrombose er en blodpropp i de dype venene i bena, bekkenet og armene. Dyp venetrombose kan være en veldig alvorlig tilstand som kan oppstå av forskjellige årsaker. I artikkelen vil vi beskrive hva dyp venetrombose er og årsakene til dyp venetrombose.

Hva er dyp venetrombose

I kroppen har vi vener som er blodårene som fører blodet tilbake til hjertet for å bli oksygenert. Hvis du får dyp venetrombose, dvs. en blodpropp, vil denne feste seg i venene. Venene er lokalisert i bena, bekkenet eller armene der dyp venetrombose kan forekomme. Blodproppen legger seg i venen som en blokade, noe som gjør det vanskelig for blodet å passere. Dette fører til at området under blodproppen hovner opp, blir rødt og ømt fordi blod og væske samler seg. Som beskrevet sitter blodproppen i en vene, men du kan risikere at den løsner og blir ført med blodstrømmen til hjertet eller videre til lungene. Dette kan være en veldig alvorlig tilstand.

Dyp venetrombose

Symptomer på dyp venetrombose

Personer som har dyp venetrombose kan oppleve symptomene veldig forskjellig. Noen vil føle lett ubehag, mens andre vil oppleve tydelig hevelse, rødhet og ømhet. Symptomene du derfor bør være klar over er:

• Ubehag og det syke benet kan hovne opp og bli varmt og rødt.
  • Musklene i leggen kan føles mer stramme.
  • Noen ganger ser man at de overfladiske venene, blodkarene, er mer tydelige og de buler mer ut.
  • Hvis blodproppen har løsnet og strømmer med blodet til lungene, kan det føre til alvorlige pusteproblemer.

Som nevnt er det ikke alle som har disse symptomene, så det kan være vanskelig for legen å diagnostisere dyp venetrombose. Hvis du opplever noen av disse symptomene og mistenker at det kan være dyp venetrombose, er det veldig viktig å se en lege så snart som mulig.

Hvorfor oppstår dyp venetrombose?

Det er forskjellige årsaker til at man får dyp venetrombose, dvs. en blodpropp i benet, bekkenet eller armen. Ofte er det en kombinasjon av flere ting som fører til dyp venetrombose:

• Langvarig sengeleie, for eksempel i forbindelse med sykdom eller operasjon.
  • Stillesitting i en lengre periode, for eksempel under en lang flytur.
  • Overvekt
  • Kreft sykdom
  • Graviditet
  • Bruk av p-piller

Dyp venetrombose og dårlig blodsirkulasjon er nært knyttet sammen. Dårlig blodsirkulasjon forekommer nettopp i langvarig sengeleie, når du er stillesittende i lang tid og når du er overvektig. Derfor er det veldig viktig å fokusere på å holde en god blodsirkulasjon, og bare være klar over faktorene ovenfor.

Dyp venetrombose og åreknuter

Som beskrevet kan dyp venetrombose forekomme blant annet på grunn av dårlig blodsirkulasjon. På samme måte forekommer åreknuter også når blodsirkulasjonen er nedsatt. Dette skyldes feil i veneklaffene som hjelper til med å regulere blodstrømmen. Imidlertid, hvis klaffene er ødelagte, kan det være tilbakeløp og blodet vil samle seg i puljer, venen vil utvide seg og åreknutene blir synlige. Hvis du har hatt åreknuter i lang tid og ikke har blitt behandlet, kan du risikere å få dyp venetrombose.

Åreknuter oppstår på grunn av dårlig blodsirkulasjon, og denne tilstanden kan forverres og utvikles til blodpropp.

Dyp venetrombose kan derfor være et symptom på veldig alvorlige åreknuter, og det er derfor viktig å behandle åreknutene dine så tidlig som mulig for å unngå forverring av tilstanden.

Posttrombotisk symptom

Når du får dyp venetrombose, dannes en blodpropp i venen og etter en dyp venetrombose kan veneklaffene bli skadet. Veneklaffer hjelper til med å regulere blodsirkulasjonen, og de sørger for at blodet flyter i riktig retning til hjertet. Hvis disse veneklaffene er ødelagte eller slitte, kan det føre til tilbakestrøm, noe som får blodet til å samle seg. Denne tilstanden kan forårsake:

• Smerter i bena
  • Hevelse
  • Åreknuter
  • Åreknuter og kronisk eksem
  • Leggsår

Hvis du har noen av disse plagene, er det en god idé å sjekke blodhastigheten i bena med en ultralydundersøkelse. På denne måten kan du se etter eventuelle åreknuter og finne riktig behandlingsmetode. Hos Åreknuteklinikkene er det alltid en spesialist som utfører en forundersøkelsen, og alle kan få denne undersøkelsen.

Hvis du får alvorlige åreknuter, kan dette føre til kronisk eksem og forårsake venøse leggsår, noe som kan være veldig vanskelig å helbrede.

Forebyggende tiltak mot dyp venetrombose

Dyp venetrombose forekommer blant annet på grunn av dårlig blodsirkulasjon, og derfor er det veldig viktig å fokusere på ulike tiltak som kan bidra til å forbedre blodstrømmen i beina.

Fysisk aktivitet. Når pulsen blir høy, pumpes hjertet raskere, noe som betyr at blodet pumpes raskere rundt i kroppen, noe som øker blodstrømmen i bena. Derfor kan det gjøres forskjellige tiltak for å forbedre blodsirkulasjonen.

Kompresjonsstrømper. Å bruke kompresjonsstrømper kan også bidra til å forbedre blodsirkulasjonen i bena. Kompresjonsstrømper er også gode å bruke til lange reiser der du ikke har mulighet til å reise deg og gå rundt så ofte.

Hvis du har hatt dyp venetrombose en gang, er det en økt risiko for å få den igjen, og det er derfor de ovennevnte tiltak er ekstra relevante for å forhindre ny venetrombose.