15. Januar 2020

Åreknuter og sprengte blodkar i knehasen er noe mange mennesker vil oppleve i løpet av livet. Det anslås at rundt en tredjedel av den voksne befolkningen vil utvikle åreknuter eller sprengte blodkar i knehasen på et tidspunkt. Den viktigste grunnen til at åreknuter eller sprengte blodkar i knehasen utvikler seg er arv, men det er mange livsstilsfaktorer som kan fremme og forverre åreknuter og sprengte blodkar i knehasen.

Livsstilsfaktorene som kan avgjøre om åreknuter eller sprengte blodkar utvikler seg i knehasen er først og fremst relatert til hva som påvirker blodsirkulasjonen i kroppen. Åreknuter og sprengte blodkar i knehasene vokser nemlig på grunn av at veneklaffene som regulerer blodstrømmen til hjertet slites ut. Klaffesvikten gjør at den begynner å lekke, så alt som kan gjøre det enklere for blodet å strømme vil forminske og begrense omganget av åreknuter og sprengte blodkar i knehasen.

Eksempler på ting som kan forbedre blodsirkulasjonen er å slutte å røyke, være mer fysisk aktiv, unngå overvekt, stillesitting og -ståing, holde beina i høy stilling og bruke støttesokker.

Hva er forskjellen mellom åreknuter og sprengte blodkar som utvikler seg i knehasen

Det er slitasje i veneklaffene i beina som forårsaker åreknuter og sprengte blodkar i knehasene.

Det som hovedsakelig skiller åreknuter og sprengte blodkar er symptomene de gir:

• Sprengte blodkar gir nesten aldri ubehag og er også veldig små
  • Åreknuter, i motsetning til sprengte blodkar, kan være farlige i noen tilfeller
  • Åreknuter skaper ofte ubehag, milde smerter og oppleves som stygge
  • Sprengte blodkar kan ikke merkes på utsiden av huden og er ofte ikke synlige
  • Både åreknuter og sprengte blodkar utvikler seg nesten alltid først i knehasen
Behandling av åreknuter og sprengte blodkar i knehasen

Åreknuter gir ofte milde smerter og fysiske begrensninger

Det som hovedsakelig skiller åreknuter fra sprengte blodkar er at åreknuter skaper milde smerter og andre problemer som ikke er kosmetiske, i tillegg til de kosmetiske problemene en person også opplever med åreknuter. De problemene som sprengte blodkar skaper er derimot helt kosmetiske, men ikke så omfattende som med åreknuter.

Det fysiske ubehaget forårsaket av åreknuter kan innebære konkrete fysiske begrensninger som følge av at det kan gjøre vondt å gå, det gir kløe og permanente sår på leggene. Dette kan gi søvnproblemer da åreknutene kan gi konstante milde smerter.

Andre fysiske begrensninger som både åreknuter og sprengte blodkar gir, er at primært at mange mennesker oppfatter både åreknuter og sprengte blodkar i knehasene som kosmetisk skjemmende og unngår derfor å vise sine bare bein.

En forundersøkelse på Åreknuteklinikkene kan vise hvilken type behandling som er best for åreknuter eller sprengte blodkar i knehasen

De som har åreknuter eller sprengte blodkar i knehasene, og ønsker å forstå åreknuter og sprengte blodkar og hvordan dem kan behandles, kan med fordel ta kontakt med Åreknuteklinikkene for å bestille en tid til en forundersøkelse. Ved en slik forundersøkelse undersøker en karkirurg årenutene og de sprengte blodkarene okulært og gjennom en ultralydsundersøkelse.

Disse to undersøkelsene legger grunnlaget for samtalen mellom pasienten og legen, hvor de sammen kommer frem til om en behandling skal utføres eller ikke. Og om behandlingen skal utføres, hvilken behandling som passer best for pasienten.

Sprengte blodkar i knehasene

Sprengte blodkar gir ofte kosmetiske problemer og kan oppstå både på beina og andre deler av kroppen, f.eks. i ansiktet

Det som skiller sprengte blodkar fra åreknuter er først og fremst at sprengte blodkar ikke forårsaker smerter, dem er ikke farlige under noen omstendigheter og at sprengte blodkar ikke kan merkes gjennom huden hvor de befinner seg.

Det som er vanlig for sprengte blodkar og åreknuter, er at de ofte først vises i knehasene, og at de fleste som har dem opplever dem som kosmetisk skjemmende. Sprengte blodkar kan også dessuten oppstå i ansiktet.

De kosmetiske problemene som de sprengte blodkarene forårsaker er en av de viktigste årsakene til at man velger å behandle dem. Det er viktig å bemerke at de kosmetiske årsakene er sannsynligvis lige gode grunner til å få åreknutebehandling, ettersom de kosmetiske problemene kan gi begrensninger i livet, f.eks. at man unngår å gå barbeint ute eller unngår å gå i korte kjoler og shorts.

Det finnes en rekke moderne behandlinger for åreknuter og sprengte blodkar i knehasen

For de som har fått undersøkt sine åreknuter og sprengte blodkar i knehasen, og velger å gå videre med en behandling, finnes det mange gode og moderne behandlingsmetoder å velge mellom. Det er en viss forskjell mellom hvilke behandlingsmetoder som er best for åreknuter og sprengte blodkar i knehasene.

De beste og de mest moderne metodene til å fjerne åreknuter i knehasen på, er behandlinger som bruker skum, laser eller lim for å lukke venen med åreknuten så den krymper. Dette gjøres ved å føre et kateter inn i kroppen til den skadede venen og bruke verktøyet festet til kateteret til å lukke venen. For større åreknuter kan flebotomi brukes, da denne behandlingen fjerner hele venen med åreknuter.

I behandling av sprengte blodkar brukes ofte en IPL-laser eller skleroterapi for å behandle sprengte blodkar i knehasen. Behandlingene for både åreknuter og sprengte blodkar kan utføres veldig raskt og gjennom lokalbedøvelse. Pasienten kan forlate klinikken umiddelbart etter behandlingen og kan deretter gå tilbake til sine normale aktiviteter etter noen få dager med rekonvalesens. For at åreknutene skal forsvinne helt, kan det være at behandlingen skal gjentas noen ganger.