21. Juni 2020

Åreknuter og dårlig blodsirkulasjon er veldig ofte nært beslektet. Åreknuter oppstår når blodsirkulasjonen er nedsatt, slik at blodet som strømmer i venene mot hjertet ikke kan tilstrekkelig reguleres av veneklaffene. Dette vil bli utdypet i artikkelen.

Når åreknuter oppstår på grunn av dårlig blodsirkulasjon

Åreknuter er en venesykdom som kan ramme alle, men det rammer spesielt eldre, overvektige og gravide. Hovedårsaken til åreknuter er arv, siden åreknuter er nesten 100 prosent arvelige. Hvis det ligger familien å ha åreknuter, er det veldig sannsynlig at du selv får åreknuter.

Hvis du er genetisk disponert for åreknuter, kan du ikke unngå å få det på et tidspunkt i livet, men du kan fokusere på den gode blodsirkulasjonen for å redusere omfanget av åreknutene og når de eventuelt oppstår. Som sagt henger åreknuter og dårlig blodsirkulasjon sammen. Så ved å bare fokusere på dette, er det mye du kan selv gjøre for å påvirke forekomsten av åreknuter.

Tilstanden med dårlig blodsirkulasjon kan ha oppstått av mange forskjellige årsaker. Dårlig blodsirkulasjon kan oppstå ved forskjellige situasjoner, for eksempel:

• Generell inaktivitet
  • Overvekt
  • Langvarig sykdom der du ligger i sengen
  • Stillesitting og stilleståing
  • Graviditet
  • Kronisk venøs insuffisiens

Dårlig blodsirkulasjon kan forekomme hos personer som er veldig inaktive og stillesittende eller stillestående. Derfor er det viktig å holde seg i gang og trene for å opprettholde en god blodsirkulasjon og dermed redusere risikoen for åreknuter.

Overvektige mennesker har ofte også dårlig blodsirkulasjon på grunn av den ekstra kroppsvekten og mangelen på fysisk aktivitet. Derfor blir åreknuter og følgesykdommer det kan medføre oftere sett hos overvektige mennesker.

De gravide er også en annen gruppe som er disponert for åreknuter. Under graviditeten øker kroppsvekten betydelig, og dette er en type plutselig overvekt som kan påvirke blodsirkulasjonen. På samme måte endres hormonbalansen også under graviditeten, og dette påvirker elastisiteten på veneklaffene, noe som også kan påvirke forekomsten av åreknuter.

Hvis du lider av kronisk venøs insuffisiens, vil blodsirkulasjonen også bli påvirket, og tilstanden med venøs insuffisiens forårsaker ofte åreknuter. Ved venøs insuffisiens fungerer ikke veneklaffer tilstrekkelig, og dette medfører til økt trykk i venene og blodet kan samle seg og forårsake åreknuter.

Åreknuter og veneklaffer

I venene i beina har vi veneklaffer som har i oppgave å sørge for at det ikke oppstår tilbakeløp. Når blodet strømmer mot hjertet for å bli oksygenert, vil det være en tilstand mellom hjerteslagene der blodet står stille. Det er her veneklaffene lukker som en ventil på innsiden av venene, og gjør at blodet strømmer kun én vei. Hvis veneklaffene ikke fungerer som de skal, kan de ikke lukke for blodet. Derfor oppstår det tilbakeløp, noe som får blodet til å samle seg og det gir et stort trykk på venen.

Hvis du har dårlig blodsirkulajson, kan dette påvirke veneklaffenes funksjon. Derfor kan redusert blodsirkulasjon påvirke forekomsten av åreknuter.

Åreknuter og dårlig blodsirkulasjon

Plager som åreknuter kan forårsake

Åreknuter kan gi både fysiske og psykiske plager. Personer som har åreknuter opplever fysisk ubehag i form av trunge og trøtte ben som kan være hovne og forårsaker kramper.

Åreknuter utvikler seg over tid, og tilstanden vil derfor forverres med mindre åreknutene behandles. Hvis du har hatt åreknuter i lang tid, kan tilstanden bli alvorlig i den forstand at den kan forårsake noen mer alvorlige sykdometilfeller som venøse leggsår som ikke vil leges, eller tromboflebitt som kan strømme til lungene.

Åreknuter gir ikke kun fysiske smerter. Åreknuter kan også gi psykiske plager, fordi mange ser på dem som kosmetisk sjenerende og kan derfor være en kosmetisk plage.

Hvordan kan man fjerne åreknuter?

Hvis du har åreknuter som plager deg både fysisk og psykisk, og du ønsker å fjerne dem, finnes det forskjellige behandlingsmetoder for å fjerne åreknutene. Alle behandlingsmetodene som brukes på Åreknuteklinikkene er alle veldig skånsomme og effektive, og behandlingene utføres ved bruk av lokalbedøvelse.

Åreknuter kan fjernes ved hjelp av moderne behandlinger som radiofrekvens, laserbehandling, skumbehandling og flebektomi. Felles for disse behandlingene er at det ikke krever sykemelding og behandlingen tar omtrent 60 minutter.

Sammendrag – åreknuter og dårlig blodsirkulasjon

Dårlig blodsirkulasjon kan påvirke forekomsten av åreknuter, og dårlig blodsirkulasjon blir ofte sett ved mennesker som er overvektige, inaktive, stillesittende og stillestående.

Åreknuter oppstår når veneklaffene fungerer utilstrekkelig slik at blodet samler seg og en åreknuter oppstår. Denne tilstanden kan være en kronisk venesykdom, kronisk venøs insuffisiens, men funksjonen til veneklaffene påvirkes også under en graviditet.

Åreknuter kan forårsake både fysiske og psykiske plager. De fysiske plagene kan være milde smerter i form av rastløse og tunge ben, uro og kramper og en følelse av tyngde. Åreknuter kan også forårsake psykiske plager fordi mange synes at åreknuter er stygge, så det kan derfor også være et kosmetisk problem.

Hvis du har problemer med åreknuter, kan du få dem fjernet ved hjelp av forskjellige behandlingsmetoder som er skånsomme og effektive, og på Åreknuteklinikkene brukes bare lokalbedøvelse.