06.Juli 2020

Åreknuter er en vanlig venesykdom som rammer omtrent hver tredje voksne person. Åreknuter oppstår når funksjonen til veneklaffene er utilstrekkelig, og hvis du har hatt åreknuter i en lang periode, kan det føre til andre typer problemer. Disse problemene kan være mer alvorlige, og disse problemene vil bli beskrevet i artikkelen.

Åreknuter og ødelagte veneklaffer

For å forstå hvorfor åreknuter oppstår, er det viktig å forklare hvordan blodet strømmer i kroppen. Når det oksygenfattige blodet skal strømme tilbake til hjertet for å bli oksygenert, strømmer den i venene i beina. Blant annet hjelper musklene i venene at blodet strømmer mot tyngdekraften og opp til hjertet. På innsiden av venene finnes veneklaffer og deres oppgave er å sørge for at blodet ikke strømmer tilbake. Med andre ord at blodet kun kan strømme én vei til hjertet. Disse veneklaffene kan bli slitte og ødelagte over tid, og hvis denne tilstanden oppstår, vil blodet samles i puljer og det blir et økt trykk i venen. Dette kan resultere i en åreknute.

Veneklaffene vil slites ut over tid, akkurat som resten av kroppen vil slites ut over tid, men andre faktorer som overvekt eller graviditet kan også påvirke dette. En overvektig person har ofte dårlig blodsirkulasjon, og det kan ha en negativ innvirkning på venenes funksjon.

Under en graviditet vil det forekomme en midlertidig overvekt og en endret hormonbalanse, og disse endringene påvirker funksjonen til veneklaffene negativt.

Ulike problemer som en åreknute kan forårsake

Åreknuter vil utvikle seg over tid, og tilstanden vil derfor forverres hvis åreknutene ikke blir behandlet.

De vanligste problemene en åreknute kan forårsake er:

• Hevelse
  • Tunge og slitne ben
  • Tyngdefornemmelse
  • Kramper

Disse problemene kan oppstå på et tidlig tidspunkt, men problemene er veldig individuelle, og noen mennesker har ikke problemer med åreknuter, mens andre kan oppleve at åreknuter har forårsaket en del problemer.

Hvis du har hatt åreknuter i lang tid og åreknutene ikke har blitt behandlet, kan det føre til mer alvorlige problemer.

Klassifisering av åreknuter

For å klassifisere en åreknute som kan gi et bilde av hvilken type behandling som er best egnet, brukes et system som heter CEAP. Dette systemet klassifiserer en åreknute fra C1-C6. I disse forskjellige gradene kan man derfor se noen av problemene en åreknute kan forårsake.

Åreknuter kan forårsake andre problemer

C1: Det har oppstått sprengte blodkar, og det er bare kosmetiske problemer.

C2: Åreknutene vil være tydelige, og problemene forårsaket av åreknuten er milde smerter som tunge og trette ben.

C3: Åreknuter fører til noen problemer i form av hevelse og ødemer i beina.

C4: Åreknuter har forårsaket alvorligere problemer som hudforandringer. Huden vil være misfarget og ru, og problemene kan forårsake eksem og kløe.

C5: På dette stadiet har åreknutene ført til venøse leggsår, som er leget.

C6: Åreknuter har forårsaket alvorligere problemer i form av et aktivt leggsår som kan være veldig vanskelig å leges.

En åreknute vil dermed utvikle seg over tid, og dette kan føre til forskjellige typer problemer som kan forårsake problemer for den enkelte.

Hva kan gjøres hvis åreknutene har gitt problemer?

Hvis åreknutene forårsaker besvær og problemer, kan det være en god idé å vurdere en åreknutebehandling.

Åreknuteklinikkene er ledende innen behandling av åreknuter, og bare de nyeste og mest skånsomme behandlingsmetodene brukes for å fjerne åreknuter og dermed også problemene forårsaket av åreknuter. De mest skånsomme metodene er:

• Behandling av åreknuter med laser
  • Injiseringsbehandling med et skummiddel
  • Flebektomi med et mikrosnitt for å fjerne synlige åreknuter

Disse typene behandling vil fjerne venen der åreknuten sitter, og dermed vil problemene og besværet oftest forsvinne eller minimeres. Behandling av åreknuter er alltid individuell, og derfor vil resultatet også være forskjellig fra person til person.