15. Marts 2020

Åreknuter i underlivet forekommer hyppigst hos kvinner i forbindelse med graviditeten. For mange forverres denne tilstanden jo nærmere fødselen man kommer, og for mange forblir tilstanden uendret etter at graviditeten er over. I artikkelen skal vi diskutere hva åreknuter er, hvorfor noen kvinner får åreknuter i underlivet og hvorfor tilstanden ofte oppstår under svangerskapet.

Hvorfor oppstår åreknuter

Åreknuter rammer omtrent 1 ut av 3 voksne på et tidspunkt i livet, og kommer i høy grad på grunn av genetikk. Det vil si at hvis en av foreldrene dine har hatt åreknuter, er du genetisk disponert for å få åreknuter selv.

I kroppen har vi vener, som er det blodårene som sørger for å transportere det oksygenfattige blodet tilbake til hjertet for å bli oksygenert. I disse venene finnes veneklaffer som regulerer blodstrømmen slik at blodet kun kan strømme én vei. Som med resten av kroppen vil disse veneklaffene slites ut over tid, og hvis veneklaffene er slitte eller defekte, kan blodet renne tilbake og samle seg i puljer. Dette legger et stort press på venene. Dette vil føre til åreknuter som slynger seg og tykke årer som buler ut på huden.

Åreknuter er ufarlige, men det kan forårsake milde smerter i form av tunge og slitne ben, kramper og ubehag. Mer omfattende åreknuter kan føre til alvorlige sykdommer som eksem, venøse leggsår og tromboflebitt.

Åreknuter i underlivet i forbindelse med en graviditet

Man kan ofte se at en gravid kvinne får åreknuter under svangerskapet. Under graviditeten øker kvinnens kroppsvekt betydelig, og denne plutselige “overvekten” påvirker blodsirkulasjonen og legger ekstra press på venene. Dette kan forårsake åreknuter. I tillegg til disse endringene vil hormonbalansen endre betydelig og kan også påvirke forekomsten av åreknuter. Mengden av kjønnshormonet progesteron som øker får veggene i blodårene til å gi etter, og dette øker risikoen for å få åreknuter. Under graviditeten blir de store blodkarene i bukhulen og ned i bekkenet utsatt for et stort press. Livmoren presser de store venene som leder blod fra bena opp til hjertet, noe som forårsaker økt trygg på venene i bena, rundt endetarmen og magen.

Åreknuter i underlivet

Vanligvis sees åreknuter på leggene, i knehasen og oppover låret, men i mer sjeldne tilfeller forekommer de i underlivet, omkring skjeden og mellomgulvet.

Hvis du har åreknuter i underlivet, kan disse også spre seg ned til den indre delen av låret eller på baksiden av låret.

Det er mange kvinner som har fått åreknuter før dem ble gravide, men en graviditet vil forverre tilstanden. I tillegg til den ekstra kroppsvekten, fordobles også blodstrømmen under graviditeten, noe som ytterligere bidrar til økt trykk på venene.

Tilstanden med åreknuter i underlivet vil ofte bli forverret av flere graviditeter.

Ulike forholdsregler

Du kan ikke forhindre at åreknuter oppstår i underlivet, men du kan ta forskjellige forholdsregler som kan bidra til å minimere risikoen og unngå at tilstanden forverres.

• Vær oppmerksom på kroppsvekten
  • Tren regelmessig
  • Hold bena høyt så ofte som mulig
  • Ikke sitt eller stå stille i lengre tid
  • Bruk kompresjonsstrømper

Ved å fokusere på disse forskjellige faktorene, kan man aktivt bidra til å redusere risikoen for åreknuter i underlivet.

Symptomer på åreknuter i underlivet

Hvis du har åreknuter i underlivet kan det være forskjellige symptomer forbundet med dette. Symptomene kan være forskjellige fra person til person, og noen kvinner vil ha større plager enn andre. Noen av de hyppigst sett symptomene på åreknuter i underlivet er:

• Kløe
  • Smerter
  • Blodårer som buler
  • Brennende og verkende følelse
  • Årebetennelse

Hvis du har noen av disse symptomene, er det lurt å få det sjekket. Hvis du har åreknuter som ikke blir behandlet, kan du risikere at tilstanden forverres og sprer seg til andre områder. Åreknuter forekommer oftest på bena, så hvis du har åreknuter i underlivet, kan de spre seg nedover låret og deretter gi flere plager – både fysiske og psykiske.

Behandling av åreknuter i underlivet

Åreknuter i underlivet kan forårsake milde smerter og kan være en psykisk plage. De fysiske smertene kan være en fornemmelse av trykk, svie og ømhet under samleie. Både de fysiske og psykiske plagene kan være årsaker til at kvinnen, som har åreknutene, føler seg begrenset i sin hverdag og kan ha en nedsatt livskvalitet.

For å fjerne åreknuter i underlivet krever det en behandling, og ofte har åreknutene spredd seg nedover låret. Dette kan behandles ved sklerosering, hvor et medikament sprøytes inn i venen og som deretter lukkes så blodet finner andre veier. En annen behandlingsmetode som ofte benyttes er en laserbehandling. Her blir et kateter ført inn i venen, så føres laseren inn og trekkes langsomt ut igjen. Dette får venen til å lukke seg, og blodet vil finne andre veier. Når blodet renner andre veier, vil åreknutene forsvinne.

Hvis du er usikker på om du har åreknuter i underlivet, er det lurt å få det sjekket ved en ultralydundersøkelse hvor en spesialist kan identifisere blodstrømmen i venene.

Hvis du ønsker å få åreknutene behandlet, er det best å vente til du har fått de barn du ønsker, slik at du ikke risikerer at åreknutene i underlivet kommer tilbake igjen på grunn av et nytt svangerskap.

Åreknuter i underlivet – også når du ikke er gravid

Som beskrevet er det som oftest i forbindelse med en graviditet at åreknutene i og omkring underlivet oppstår. Risikoen for åreknuter i underlivet vil også være større ved flerfoldsgraviditet – det vil si hvis en kvinne er gravid med tvillinger eller mer. Det er ikke noen selvfølge at åreknutene forsvinner etter en endt graviditet, og hvis du går gjennom flere svangerskap, er sannsynligheten for at åreknutene vil forsvinne enda mindre.

Sammendrag

Åreknuter i underlivet forekommer som oftest under svangerskapet, fordi en graviditet forårsaker betydelige forandringer i kroppen som påvirker forekomsten av åreknuter. Åreknuter i underlivet kan gi ømhet, svie og kløe, bulende blodårer og en verkende følelse.

Hvis en kvinne har åreknuter i underlivet, kan disse åreknutene spre seg nedover låret og derfor føre til fysiske og psykiske plager og begrensninger som kan svekke livskvaliteten. Hvis kvinnen har åreknuter i underlivet som har oppstått i forbindelse med en graviditet, vil tilstanden ofte forverres med flere svangerskap eller flerfoldsgraviditeter.

Hvis åreknutene sprer seg til lårene og lenger ned i bena, finnes det forskjellige behandlingsalternativer, som for eksempel sklerose eller en laserbehandling. Med disse metodene lukkes venen med enten et medikament eller en laser, noe som vil føre til at åreknutene forsvinner.

5 spørsmål om åreknuter i underlivet

Er det farlig med åreknuter?

Åreknuter er ikke farlige, men hvis de ikke behandles kan de føre til sykdommer av mer alvorlig karakter.

Hvordan starter åreknuter?

Åreknuter oppstår når klaffene i venene svekkes, noe som betyr at blodet ikke beveger seg oppover i beina slik det er ment, men samler seg i beina. Problemet med blod som akkumuleres i samlinger forsterkes etter hvert som venene mister sin elastisitet med årene og svulmer når blodet samler seg.

Hva er årsaken til åreknuter?

Åreknuter oppstår når klaffene i noen av venene i beina ikke fungerer. Da øker trykket i venene slik at de utvides. Åreknuter oppstår ofte på baksiden eller innsiden av leggene, noen ganger går de oppover låret. Det er større risiko for å få åreknuter hvis du er gravid, overvektig eller lever en usunn livsstil og røyker.

Hva er en veneklaff?

Veneklaffene sitter på innsiden av venene, og har i oppgave å forhindre at blodet strømmer ned igjen når det pumpes mot hjertet for å bli oksygenert. Hvis disse veneklaffene ikke klarer å holde tett, vil blodet strømme ned i venen, hoper seg opp og skaper et forhøyet trykk.

Hvordan bli kvitt åreknuter i underlivet?