06. Oktober 2022

Åreknuter er vridde og tykke årer som er synlige på kroppen. Åreknuter forekommer svært ofte på underbenet, hvor trykket på venene er størst. Åreknuter er ikke farlige isolert sett, men hvis de ikke behandles, kan de forårsake andre sykdommer av mer alvorlig karakter.

Åreknuter utvikles over tid og gjennom livet, så når du først har fått åreknuter er det lurt å fjerne dem før de utvikler seg videre og gir store plager og helseproblemer.

Hva er åreknuter?

Åreknuter oppstår når veneklaffene ikke kan holde tett. Veneklaffene skal sørge for at blodet strømmer i én retning, og tilbakestrømning oppstår dersom veneklaffene er defekte. Dette resulterer i at blodet samler seg i venene, trykket øker og åreknuter vises.

Åreknuter kan gi både fysisk smerte og psykiske problemer. Åreknuter utvikles over tid og tilstanden forverres gradvis.

Hvordan fjerne åreknuter?

Hvis du har åreknuter er det lurt å undersøke muligheten for å få dem fjernet. Det finnes ulike behandlingsmetoder for å fjerne åreknuter og som gir et pent og holdbart resultat.

Fjern åreknuter med laser

En av de nyeste behandlingsmetodene for å fjerne åreknuter er laserbehandling. Det er en effektiv og veldig skånsom metode for å fjerne åreknuter, og det er en kort restitusjonstid.

Når åreknutene fjernes med laser, får pasientene først lokalbedøvelse i den syke venen der åreknutene sitter. Laseren ledes deretter inn i den syke venen og lyset fra laseren får åreknuten til å trekke seg sammen, slik at åreknuten vil forsvinne. Laserbehandling for fjerning av åreknuter brukes ved Åreknuteklinikkene, og det gir et meget tilfredsstillende resultat og er minimalt invasivt for pasienten. Mange som har problemer med åreknuter velger derfor å få fjernet åreknuter med laser.

Pris for å få fjernet åreknuter

Har du åreknuter må du først ha en forundersøkelse, hvor en kirurg vil vurdere hvilken type behandling som er best egnet for å fjerne åreknutene og som vil gi best resultat. Etter dette blir du booket inn til selve behandlingen av åreknutene.

Du kan bli behandlet hos oss som privat betaler, og kommer derfor inn direkte og slipper lang ventetid. På Åreknuteklinikkenne fjerner vi åreknuter med minimalt invasive metoder, og vi fjerner alle typer åreknuter.

5 vanlige spørsmål om å fjerne åreknuter

Er det farlig å ha åreknuter?

Åreknuter er i seg selv ikke farlige, men de kan gi plagsomme symptomer, samt at de noen ganger kan føre til komplikasjoner. Noen av komplikasjonen som kan oppstå er:
– Eksem.
– Bensår.
– Hudforandringer
– Blodpropp

Hvor mye koster det å fjerne åreknuter?

En individuell pris gis etter en forundersøkelse, hvor legen vurderer riktig behandlingsmetode. Prisene varierer fra 12 500-42 500 kr. Ved Åreknuteklinikkene fjernes årsaken til åreknutene og selve åreknutene.

Hva kan man gjøre for å redusere åreknuter?

Du kan ikke fjerne eller redusere åreknuter uten behandling, men du kan minimere symptomene med ulike tiltak. Venepumpe-øvelser, støttestrømper og å holde benet høyt.

Kommer åreknuter tilbake?

Når åreknuter fjernes ved behandling, fjernes åreknuter og årsaken deres. Men åreknuter kan oppstå gjennom hele livet, så du kan få åreknuter igjen. De vil dukke opp på et nytt sted, og åreknutene ville dukket opp uansett om du tidligere har fått fjernet åreknuter.

Hvor lang tid tar en operasjon for åreknuter?

Normalt tar behandling av åreknute 1 time. Dersom du trenger å få fjernet åreknuter på begge bena, tar det cirka 1,5 time, alt inkludert.