15. September 2022

Ordet åreknuter vil for mange lede tankene til voldsomme og smertefulle operasjoner og flere ukers sykemelding. Dette er bare en av mange myter om åreknuter og åreknuteoperasjoner. Vi har samlet 8 av de vanligste mytene om åreknuter.

Er en åreknuteoperasjon et stort inngrep?

I gamle dager ble åreknuter fjernet ved det som kalles åpen kirurgi eller stripping. Det er nettopp denne metoden svært mange kjenner til og dessverre også blir skremt av. I dag fjernes åreknuter ved moderne og minimalt invasive metoder, hvor pasienten i de aller fleste tilfeller kan gjenoppta hverdagen umiddelbart etter åreknutebehandlingen. Alle de nye behandlingsmetodene er skånsomme og effektive og gir langsiktige, gode resultater.

Hos Åreknuteklinikkene fjernes åreknuter ved laser-, skum- og flebektomibehandling og ofte med en kombinasjon av disse.

Når åreknuter behandles med laser, får du først lokalbedøvelse, deretter føres en tynn laser inn i venen og trekkes sakte tilbake. Varmen som frigjøres fra laseren, gjør at venen lukker seg, og blodet renner deretter på andre måter, noe som resulterer i at åreknutene forsvinner.

Laserbehandling for behandling av åreknuter på bena er en allment anerkjent og brukt metode som gir dokumentert gode resultater.

Skumbehandling er en annen metode for å fjerne åreknuter på bena. Denne metoden brukes ofte ved mindre åreknuter eller i områder hvor åreknuter tidligere er fjernet.

Ved en skumbehandling injiseres et medikament i venen der åreknutene er, og dette medikamentet forsegler åren slik at blodet finner andre veier og åreknutene forsvinner.

Disse åreknutebehandlingene kombineres ofte med flebektomi for å oppnå best mulig resultat. Ved flebektomi gjør karkirurgen et mikrosnitt der åreknutene sitter, og fjerner en liten del av åreknuten.

Med disse behandlingsmetodene fjernes både den medisinske årsaken til åreknutene og de synlige åreknutene på bena, slik at et best mulig resultat oppnås.

Blir det store, synlige arr etter en åreknuteoperasjon?

Under en åreknuteoperasjon gjør kirurgen mikrosnitt som ikke krever sting, og disse små snittene gror over tid og etterlater ingen store, synlige arr. Det er individuelt hvordan kroppen heler, så resultatet er også individuelt. Men generelt vil de små arrene til slutt forsvinne helt eller delvis.

Kommer åreknuter tilbake?

Ved en åreknuteoperasjon fjernes åreknutene og årsaken til åreknutene. Dette betyr at disse åreknutene ikke kommer tilbake. Nye åreknuter kan dukke opp i andre områder, men disse åreknutene ville dukket opp uansett om du har blitt behandlet eller ikke.

Skal man i full narkose under en åreknuteoperasjon?

Når du skal få fjernet åreknuter på bena med moderne metoder, brukes kun lokalbedøvelse.

Må man være sykemeldt etter åreknuteroperasjon?

De nye metodene for å behandle åreknuter inkluderer kort restitusjonstid etter operasjonen, i motsetning til de gammeldagse metodene som stripping. Dette betyr at det i de aller fleste tilfeller ikke er sykemeldingsplikt etter en åreknuteoperasjon. De fleste kan gjenoppta sin vanlige hverdag kort tid etter operasjonen, og det er vanligvis ingen begrensninger etter en åreknuteoperasjon.

Er det smertefullt å bli behandlet for åreknuter?

Kun lokalbedøvelse brukes i moderne åreknuteoperasjoner. Når bedøvelsen legges, kan det oppstå kortvarige smerter, som imidlertid raskt avtar, da bedøvelsen virker umiddelbart.

Det kan være lette smerter i forbindelse med bedøvelsen, men det er ingen smerter forbundet med selve åreknuteoperasjonen. Tvert imot kan det være svært smertefullt å ha åreknuter som ikke behandles.

Er det bare kvinner som får åreknuter?

Åreknuter rammer nesten like mange menn som kvinner. Det er en overvekt av kvinner med åreknuter, fordi åreknuter ofte oppstår i forbindelse med graviditet.

Finnes det en krem ​​mot åreknuter?

Hvis du først har utviklet åreknuter, vil det kreve en åreknuteoperasjon for å bli kvitt åreknutene dine. Det finnes ingen kremer som kan fjerne åreknuter.

Disse mytene om åreknuter er bare en håndfull av mange. Vi har samlet en liste over vanlige spørsmål (FAQ) om åreknuter, som også gir svar på mange spørsmål du måtte ha om åreknuter, sprengte blodkar, behandlingsmetoder mm.