27. Marts 2020

En årebetennelse er også noe som kalles for flebitt. En flebitt er en betennelse i veggene på venene, så vel som muligens vevet rundt venene, og dette kan være smertefullt. Flebitt er ikke uvanlig i en kombinasjon med en trombose, og da går det under navnet tromboflebitt.

En betent blodåre ligner et rep, og rundt den er huden rødlig og varm. Siden venene er overfladisk under huden, kan den betente venen sees rett under huden. Årsaken til dette er at deler av blodet i venen har festet seg til en venevegg som har skapt en blodpropp. På grunn av blodproppen blir venene hardere og tilstoppet som gjør at væske kan samles i bena. Når væsken akkumuleres, kalles det et ødem, og i dette tilfellet får dette benet til å hovne opp.

Årebetennelse

Selv om alle kan få en flebitt, er det noe vanligere hos kvinner enn hos menn.

Symptomer på årebtennelse

Det finnes flere symptomer på en betennelse i venene. Noen av dem er:

• Rødaktig hud rundt en blodåre
  • Huden er varm rundt den betente venen
  • Følsomhet ved trykk på venen som går over i smerter hvis trykket øker
  • Smerter i benet
  • Huden blir mørk på overflaten av den betente venen
  • Venen blir hardere

Ovennevnte symptomer trenger ikke være farlige, men hvis de blir verre, bør du kontakte en lege for en undersøkelse.

Risikofaktorer for årebetennelse

Som i de fleste sammenhenger med venesykdommer, er det en kombinasjon av arvelighet og miljø som gjør at de utvikler seg. Noen av risikofaktorene for en årebetennelse er:

• Å ha fått injeksjoner eller et kateter satt inn i venen
  • For mye stillesitting og -ståing
  • Å ha åreknuter
  • Graviditet
  • Infeksjoner
  • Fedme
  • Røyking
  • Å være eldre, over seksti år
  • Irritasjon fra, for eksempel, kjemisk injeksjon under kreftbehandling
  • En mulig skade som er lammet i ett eller begge ben

Noen av disse risikofaktorene kan man ikke selv påvirke, for eksempel en ulykke, men noen av dem kan bli påvirket av aktivt å endre ens livsstil. I denne sammenhengen er det viktig å opprettholde et sunt kosthold og normalvekt, unngå å røyke og å være fysisk aktiv.

Diagnostisering av årebetennelse

En lege bruker en viss prosedyre for å bestemme om en blodåre er betent. Først blir det berørte området av huden undersøkt. Så vil legen sjekke:

• Pulsen
  • Blodtrykket
  • Blodstrømmen
  • Kroppstemperaturen

En ultralydundersøkelse kan også utføres, og blod kan også bli analysert.

Behandling av årebetennelse

I de fleste tilfeller kan en årebetennelse behandles hjemme. Pasienten kan legge en kompress rundt området med betennelsen og deretter hvile bena i en høy stilling. Å bruke støttesokker kan også bidra til å redusere eventuell hevelse.

Det er også betennelsesdempende medisiner som kan brukes til å behandle betennelsen. Hvis en slik behandling fungerer, vil betennelsen vanligvis avta i løpet av et par uker.

Unntaksvis kan det i alvorlige tilfeller være nødvendig med såkalt venestripping. Denne prosedyren fjerner den betente venen.

Prognose og forebygging av årebetennelse

Generelt er en årebetennelse en kortsiktig tilstand som ikke gir noen følger.

Når det gjelder å forebygge årebetennelser blir det ofte brukt de samme tiltakene som også gjelder for å forhindre forekomsten av åreknuter generelt. Blodsirkulasjonen er en grunnleggende faktor og er et tiltak som vil også forhindre forekomsten av årebetennelse. Noen eksempler på forebyggende tiltak som reduserer risikoen for betennelser og symptomer på betennelse er:

• Å opprettholde en normal vekt
  • Regelmessig fysisk aktivitet
  • Et sunt kosthold